Węglowodany w diecie wegańskiej

Niezależnie od tego, jakie masz pomysły na wegańskie posiłki, musisz realizować je w taki sposób, aby w każdym twoim daniu pojawiły się wszystkie niezbędne makroskładniki (i to w odpowiednich, dopasowanych do twojej wagi ilościach!). Tak samo ważne jak tłuszcz i białko są oczywiście węglowodany. Jako że to one dla ludzkiego organizmu stanowią podstawowe źródło energii, w diecie wegańskiej absolutnie nie może ich brakować.

Dobra wiadomość jest taka, że akurat w przypadku diety wegańskiej nietrudno zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na węglowodany. Występują one w końcu dosłownie w każdym produkcie roślinnym czy zbożowym. Pojawiają się w owocach i warzywach, roślinach strączkowych, pieczywie, makaronach, ryżu czy nawet orzechach bądź ziarnach. Musisz jednak wiedzieć, że nie wszystkie węglowodany są dobre dla twojego organizmu. Staraj się więc unikać tych prostych. Co prawda są one głównym składnikiem owoców, które wolno ci jeść i którymi na pewno będziesz uzupełniać swoje wegańskie posiłki, ale akurat słodyczy – także wypełnianych przez cukry proste – totalnie nie potrzebujesz do szczęścia. Zawsze dużo więcej energii zapewnią ci natomiast węglowodany złożone. To na nich musisz opierać swój codzienny jadłospis.

Aby nie zabrakło ci nigdy energii i sił do działania, dbaj o to, by zawsze połowę twojego talerza stanowiło jakieś źródło węglowodanów. Do obiadu składającego się z podsmażonego tofu możesz więc dodać trochę ziemniaków i surówkę wykonaną z kiszonej kapusty, jabłka oraz marchewki. Ryż, makaron i pieczywo także są źródłami węglowodanów, jednakże akurat te produkty warto jak najczęściej zastępować warzywami. Świeża sałata połączona z pomidorkami koktajlowymi, sokiem z cytryny i łyżeczką oliwy z oliwek pasuje dosłownie do wszystkiego. Możesz więc od razu przygotować sobie jej większą ilość, aby następnie uzupełniać nią zwykłe kanapki czy inne potrawy.

Dobra dieta wegańska nie powinna być monotonna, więc im bardziej ją zróżnicujesz, tym lepiej dla ciebie. Staraj się tworzyć posiłki z różnych artykułów. Nie ograniczaj się do jedzenia samego tofu i ciecierzycy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.